Om du tror att du vet allt är du dåligt underättad.

Direktlänk till inlägg 11 oktober 2009

Vad tror du på? FORTS. (Jag lovade ju trots allt en fortsättning!)

Av Emma - 11 oktober 2009 22:27


Jag lovade ju att jag skulle skriva mer om vad min tro går ut på,

men eftersom att jag inte orkar tänker jag lägga in en uppsats jag skrev

i 3:an på religionen! Vi skulle skriva om "de stora livsfrågorna", och så fick vi välja

en fråga av ett par stycken (som våran lärare valt...) som vi skulle skriva om.

En uppsats basserad på våra egna åsikter!


Jag valde det här ämnet!      _______________________
                                                  
                                 |
                                                  
                                 |


Finns gud ?



Jag tror på högre makter, jag tror på något bortom människan.

Jag tror på att det finns något som kan göra saker som ofta går förbi oss, långt förbi oss.

Tror jag på gud, tror jag på existensen av den allsmäktige fadern?

Nej, det gör jag faktiskt inte.

 

Jag tror på den här världen som vi lever i, jag tror på henne.

Ja just det, henne. Moder jord kallas hon.

Jag tycker att hon, som en högre makt, stämmer bättre in på hur det har varit, hur det är och hur ”det kommer att bli”, om inte människan skärper sig.

 

Gud är god och kärleksfull är ett par ord jag hört ett par gånger, men om det är han som ”styr och bestämmer” här i världen, så skulle den inte vara såhär, om det nu inte är så att denne gode och kärleksfulle gud vill straffa oss.

Så antingen har det skett ett stort missförstånd gällande guds personlighet, eller så existerar han inte. Jag tror på det senare.

 

Tänk dig detta, moder jord har skapat livet, och allt det vackra i livet.

Människan har förstört mycket av det, hon tar sin hämnd med orkaner, jordskred och tsunamis.

Hon gav oss makten att styra hennes livsverk, och vi utnyttjade den här makten till max, till fördärvet, och nu får vi igen, planeten håller på att smälta bort.

Låter rimligt i mina öron i alla fall.

Därför har jag svårt att tro på gud, hade gärna gjort det.. jag menar, han låter ju som en hel schysst snubbe, men som sagt, som det är idag tror jag inte att denne gud som folk pratar om existerar.

 

Det är vad jag tror, inte vad jag vet, vad jag tror.


_____________________________


Det fanns en tid då jag inte trodde på något utöver det vanliga.

Men jag insåg att det är lättare att gå genom livet när man vet vad det går ut på.

Jag kunde inte svära min tro på någon av de allsmäktiga gudarna

som många andra vigt sina liv till!

Jag ville tro på något allsmäktigt, något större än oss.

Och efter noga övervägande och mycket funderande och filosoferande,

var det här det jag kom fram till!


Måste även säga att fitthuvudet till religionslärare som vi hade är dum i skallen.

Man kan inte sätta ett betyg på en persons åsikter, aight?

Så därför antog jag att det hon skulle betygsätta var sättet vi resonerade och skrev på!

Men icket!

Jag fick ett svar på min uppsats, på

ETT HELT FUCKING A4!

En av meningarna var följande:

"Jag vill ta ifrån dig en tes, och det är nämnligen att gud skulle vara ondskefull, för det är han inte."


Wait, what?!

Nämnde jag att hon e kristen btw...?





 
 
myownbestfriend

myownbestfriend

11 oktober 2009 23:06

Får lärare ens göra så? De ska ju vara opartiska och får inte bedöma elever på grund av deras religion.

http://myownbestfriend.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Emma

11 oktober 2009 23:17

Nej det får dom absolut inte! Jag gick till min mentor och talade med honom om det, och han sa att hon inte fick göra så och att han skulle snacka med henne! Men eftersom att det var slutet på 3:an och jag var stressad uti allt som hade med skola att göra glömde jag bort det! Men jag hade lugnt kunnat anmäla det till skolnämnden och fått henne granskad iaf!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 26 april 2012 22:00

  I think I need to get myself  locked up. Confined to solitude. Away from this world and it's chaos.   Wouldn't that be nice? ...

Av Emma - 10 april 2012 23:48

I can hear something lurking, dont really know what it is though. But it feels kinda desensitized, empty in some fashion. It has done for a while now, but I haven't really been able to figure out what it is yet. It feels like if I did figu...

Av Emma - 22 februari 2011 21:09

I miss the comfort of spontaneity. Back then, nothing was impossible. And now, most of it all is. Even the most simplest of things. They can't be done, can't be implemented. It's total Bullshit,that's what I say. I hate that time has made...

Av Emma - 1 januari 2011 02:10

Maybe you aren't there, yet you exist. The line between real and unreal isn't what it used to be. I see you everywhere, making my continuality consistant. Making my space undefendable. Making my space a viscious place. It sets me to longter...

Av Emma - 1 januari 2011 01:54

I get put in a corner. I feel quite safe there. It overlooks the whole room, my spot. Everything seems to have a continuing calm pattern. The sounds and the movements. 15 people sitting still, 3 people moving randomly, yet not. They move ...

Presentation


Ett tag skrev jag om mitt liv i svart och vitt, men nu finner jag det mer roande att göra det kryptiskt!
Detta är ett kassaskåp och innuti gömmer jag mig, kan du knäcka koden?

- Vem är jag?

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Omröstning

Visst äre helt fab me klacksparkar?
 Jamenoja.
 Nja...
 Wait, what?
 FUCKING FABULOUS!
 Åååånej.
 Jag gillar glass!

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards