Om du tror att du vet allt är du dåligt underättad.

Alla inlägg den 8 oktober 2009

Av Emma - 8 oktober 2009 21:52

 

Det du inte vill att människor ska göra mot dig, ska du inte heller göra mot dem.

Judismen

 

Allt vad ni vill att människor ska göra för er, det ska ni också göra för dem.

Kristendomen

 

Ingen av er är troende förrän han önskar för sin broder det han önskar för sig själv.

Islam

 

Gör icke mot andra vad du icke vill att de ska göra mot dig.

Konfucianismen

 

Betrakta din nästas vinst som din egen vinst, och din nästas förslust som din egen förslust.

Taoismen

 

Skada inte andra med sådant som skulle skada dig själv.

Buddismen

 

Om man ser sig själv i alla och alla i sig själv kan man inte skada någon, ty det skulle betyda att skada sig själv.

Hinduismen

 

Jag är ateist, men dessa ordspråk tycker jag vi alla kan tänka en extra sekund på!

 

Man hör på namnet ateist (ickegudstro) att man inte tror på gudar, men för det betyder det inte att man inte tror på något större än de synliga och simpla livsformerna vi har på jorden! (däribland människan)

 

Jag till exempel tror på moder natur som det större! Inte som en gud, och inte som ett väsen som kan kontrollera människan och dess medvetande, och inte som ett väsen som kan uppenbara sig eller tala.

Men dock som ett eget medvetande! Något som har kapaciteten till att känna. Både fysiskt och psykiskt!

Så när vi förstör henne, så ger hon tillbaka med tsunamis, orkaner osv osv, men innan så varnar hon såklart djuren, eftersom att de inte gjort henne något ont!

 

Det är förståss mer komplicerat än hur jag beskriver det, jag skulle kunna referera till en massa händelser och beskriva varför jag tycker att det är omöjligt att det kan vara på något annat sätt och vis.

Min tro kom absolut inte helt ur det blå, den är noga igenomtänkt.

Eftersom att jag ville ha något att tro på, men inte riktigt tyckte att någon religion eller tro som redan fanns exakt stämde ihop med det läget som idag existerar på vår jord! Så jag har surfat på internet och läst en massa böcker... och det jag skrev här ovanför om moder natur, det är vad jag kom fram till!

Dock som jag sa, hade jag kunnat beskriva min teori, min tro bra mycket bättre, men jag orkar helt inte ikväll! Så jag får ta det i ett annat inlägg när jag har mer tid.

 

Vad tror du på?

Hores och slynes, ha så kuk, till nästa gång !

Presentation


Ett tag skrev jag om mitt liv i svart och vitt, men nu finner jag det mer roande att göra det kryptiskt!
Detta är ett kassaskåp och innuti gömmer jag mig, kan du knäcka koden?

- Vem är jag?

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Omröstning

Visst äre helt fab me klacksparkar?
 Jamenoja.
 Nja...
 Wait, what?
 FUCKING FABULOUS!
 Åååånej.
 Jag gillar glass!

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards